Browsing by Author "12a06995-54d1-4efe-b62a-11025c68a451"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
- Diseño de artefactos: una propuesta metodológica de diseño basada en la idea de la cognición como distribuida(Universidad Autónoma Metropolitana (México)., 2015) Ferruzca-Navarro, Marco VinicioDiseño de artefactos: una propuesta metodológica de diseño basada en la idea de la cognición distribuida es una investigación que presenta una breve revisión de los principios teóricos planteados por la cognición distribuida con el fin de valorar su utilidad para la disciplina del diseño. En un mundo con actividades soportadas en Internet como el actual, el texto inicia con una descripción de la segunda generación de contribuciones teóricas que surgieron en el campo de la interacción persona-ordenador (IPO) con el propósito de explicar el uso de la tecnología en los ámbitos organizacional, sociocultural y físico. En este escenario, la cognición distribuida es una propuesta teórica de utilidad para la investigación y el diseño de la IPO.
- Educating the future generation of service innovators in emerging markets: A tale from the land of 100000 lakes(RESER (The European Association for REsearch on SERvices), 2016-09-08) Ferruzca-Navarro, Marco Vinicio; Tossavainen, Päivi J.; Kaartti, VirpiThis paper highlights the role of Higher Educations Institutions in educating the future generation of service innovators and their potential contribution to the service industry growth in emerging economies. In this study, first a global view of service innovation programs in HEIs shows the progress of service innovation education. Second, a single case of service innovation program in the land of 100,000 lakes is presented. This case serves as a trigger to consider how to embed service innovation education in emergent economies to strengthen their future innovation capabilities. The study suggests that educational transformations need to take place for this purpose. Download full proceedings http://reser-online.net/?p=108
- Fortalecimiento institucional y cultural a través de la cooperación para el desarrollo: una experiencia académica en diseño e innovación(Universidad Autónoma Metropolitana (México). Unidad Azcapotzalco. División de Ciencias y Artes para el Diseño., 2016-03-01) Ferruzca-Navarro, Marco Vinicio; Martínez Motta, AlejandraEl desarrollo de la sociedad incluye, entre otros aspectos, la cooperación entre países. Este trabajo describe una experiencia de cooperación entre dos países de Latinoamérica que, conducida por el Diseño, promueve la innovación, el intercambio cultural y el fortalecimiento institucional entre los organismos involucrados. El caso que se presenta se basa en una serie de intervenciones de diseño que permiten, desde la academia, promover la generación de nuevos productos, fomentar el intercambio de conocimiento entre instituciones, preservar y difundir la cultura.
- Social service fosters research-oriented learning(2016) Ferruzca-Navarro, Marco VinicioIn Mexico, social service is a mandatory activity performed by undergraduate students as a requisite for graduation. According to national regulations, the social service is managed by higher education institutions. Through social service (also understood as a service-learning experience), students can apply the knowledge they have acquired to produce a benefit to both society and the state. Social service should be oriented to solving relevant social problems about health, housing, social re-adaptation, immigration, technological development, education etcetera. For higher education institutions, this practice can be embedded in other academic activities like teaching, research and the preservation of culture. An example of a research project supported by social service activities is presented by the author in order to reflect how this particular service learning experience can foster research-oriented learning. More efforts to analyse this possible relationship are needed. This material will be interesting for people studying different ways to approach this particular mode of learning. Download final paper: http://www.theseus.fi/handle/10024/121243