Los instrumentos políticos para la defensa de las tierras en el Azcapotzalco virreinal
Abstract
El objeto de estudio de este trabajo re ere a ciertas comunidades que hoy ubicamos en la delegación de Azcapotzalco, Distrito Federal, y de sus prácticas político-sociales por preservar su patrimonio histórico y cultural. La temporalidad de estos eventos abarca desde la conquista hasta el inicio de la independencia, y supone que en esas prácticas van implícitas estrategias de identidad. Dialoga con ciertas perspectivas de la historia e historiografía que enfocan los temas de la cultura política como herramienta de análisis para el estudio de las prácticas de resistencia e identidad de grupos subalternos o no hegemónicos, y el de la construcción de las identidades nacionales en el México independiente, y a partir de ello concluye que tales comunidades mantuvieron una constante batalla con el poder virreinal en defensa de su patrimonio cultural, misma que se extendió hasta los gobiernos liberales, y que en ella perdieron sus propias identidades, ligadas estrechamente al territorio y a la memoria. The main topic of this paper is related to the social and political practices of some former indigenous communities in Azcapotzalco (inside the Federal District of modern Mexico) in their long struggle to preserve their historical and cultural heritage. The temporality that frames these practices embraced from the time of the conquest by the Spaniards to Mexican independence, states by the author that these practices contain strategies of identity. Thus, the author establishes a theoretical dialogue between perspectives of history and historiography, fucosing on the issues of political culture as analytical tool to approach social practices of resistance and identity made by non hegemonic or sub alternate groups, as well as social processes related to the making of national identities . According to this framework, the author concludes that those communities lived under a permanent struggle against the viceroyalty power, defending their cultural heritage even beyond the liberal regimen (meaning through republican times). Thanks to this unique effort, they could create their own identities, linked narrowly to their territory and memory.